همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اساس حرکت‌های فکری اعم از علوم تفسیری، فقهی، کلامی و بشری در زمان امام جعفر صادق (ع) تکامل یافت

و این امر در فضای آزاداندیشی و اهمیت دادن به علم و دانش عملی گردید.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی امروز سه‌شنبه  21 مهر شهادت امام محمدصادق (ع) رئیس مکتب جعفری را به ساحت مقدس امام زمان (عج) و رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و علمای اسلام، نمایندگان محترم و ملت عزیز تسلیت و تعزیت گفت.

وی خاطرنشان کرد: حضرت ایشان در زمانه‌ای می‌زیست که جریان‌های مختلف فکری در قلمرو اسلامی به وجود آمده بود از جمله بحث‌های کلامی و تفسیرهای مخلتف قرآنی و مباحث گوناگون فقهی و گراش‌های فکری به علوم بشری نظیر طی و نجوم و ریاضی.

لاریجانی یادآور شد: ایشان حلقه تدریسی بی نظیری برای توانمندسازی فکر اسلامی ایجاد نمودند که بیش از 4000 شاگرد را در بر می‌گرفت.

رئیس مجلس گفت: نشاط علمی و شور و تحرک در فراگیری علوم به نحوی بود که همه علاقمندان در جغرافیای اسلامی را به سوی محفل انس علمی ایشان رهنمون می‌ساخت.

وی اظهار داشت: ابوحنیفه که دو سال شاگرد مکتب ایشان بود می‌گوید اگر آن دو سال نبود، ابوحنیفه از بین رفته بود و مالک که در مکتب ایشان تلمذ نموده است می‌گوید چشمی ندیده و گوشی نشنیده و به قلب بشر خطور نکرده مردی با فضیلت تراز جعفر بن محمد.

لاریجانی افزود: محمد شهرستانی که از فلاسفه و متکلمین زبردست زمانه خود بود و در قرن پنجم هجری می‌زیست می‌گوید ایشان علمی جوشان داشت و در حکمت ادب کاملی داشت و فوق‌العاده مرد زاهد و با تقوایی بود و بر دوستان خود اسرار علوم را افاضه می‌کرد.

رئیس مجلس تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد مکتب جعفری مکتب شور و نشاط علمی و پرورش علوم عقلی و فقهی است.

وی ادامه داد: اساس حرکت‌های فکری اعم از علوم تفسیری، فقهی، کلامی و بشری در زمان امام جعفر صادق (ع) تکامل یافت و این امر در فضای آزاداندیشی و اهمیت دادن به علم و دانش عملی گردید.

رئیس مجلس گفت: هر چند این نهضت علمی بر اثر اختناق دوره‌هایی از حرکت پویا بازماند اما تاثیرات خود را در ایجاد حلقه‌های پر تحرک علمی گذاشته به طوری که در بیش از ده قرن که اروپا در سکون علمی بود، آثار متفکرین اسلامی نظیر این سینا، ابن عربی جریان سازی فکری بزرگی را در دانشگاه‌های اروپا ایجاد نمود.

وی تصریح کرد: این تجربه تاریخی است که امروز باید به درد انقلاب اسلامی بیاید و با تکیه بر آن پیشینه تمدنی و فکری بنای پیشرفت را سامان دهد.

لاریجانی اظهار داشت: تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر نوآوری علمی و نهضت علمی برای یادآوری این امر است که تمدن اسلامی از فرهنگی برخوردار است که با مجاهدت علمی می‌تواند مجد و عظمت گذشته خود را باز یابد. 

کد خبر 92780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز